TEHDÄÄN STRESSISTÄ YSTÄVÄ

”Stress is a gift if sensibly managed. It is a key togrowth.”

Miten teet stressistä ystävän?

Kuinka paljon olet viimeisen vuoden aikana kokenut stressiä? Miten kuvittelet tämän stressin vaikuttavan sinuun?

Stressi on ikävä asia pitkälti jo senkin takia, että melkeinpä joka puolella saarnataan stressin haitta vaikutuksista omalle terveydelle ja että stressiä pitäisi pystyä vähentämään ja siitä pitäisi yrittää päästä eroon tai se voi jopa tappaa.

Millainen olo sinulle tulee, kun joku sanoo, että nyt sinun pitää vähentää stressiä tai pian saat sydänkohtauksen tai sairastut muuten vakavasti?

Itselläni tämä ainakin vain lisää stressiä. Meillä kun aika usein on vain tilanteita, joissa stressistä on likipitäen mahdotonta päästä eroon.

Tämän vuoksi olen erittäin tyytyväinen, että voin kertoa sinulle täysin uutta ja yllättävää asiaa stressistä.

MITÄ JOS STRESSAISIMME VÄHEMMÄN SIITÄ, ETTÄ MEILLÄ ON STRESSIÄ?

Runsaat kymmenen vuotta sitten tutkijat päättivät ottaa selvää siitä miten stressin määrä ja asennoituminen stressiin vaikuttaa elämäämme.

Tutkimuksen kohteena oli 30 000 ihmistä ja aluksi heiltä kysyttiin kaksi kysymystä: 1. Kuinka paljon stressiä olet kokenut viimeisen vuoden aikana? 2. Uskotko, että stressi on haitallista omalle terveydellesi?

Seuraavat 8 vuotta tutkijat vain yksinkertaisesti seurasivat kuinka moni tutkimukseen osallistuneista kuoli.

Löydökset olivat aluksi odotusten mukaisia:

  • Jos ihminen oli kokenut viimeisen vuoden aikana paljon stressiä, oli hänellä 43% suurempi riski kuolla kuin niillä, jotka eivät stressiä kokeneet läheskään niin paljon.
  • Yllättävää olikin sitten se, että tämä tulos päti vain niiden ihmisten kohdalla, jotka kokivat, että stressi on heidän terveydelleen haitallista.
  • Pienin riski kuolla oli niillä, jotka olivat kokeneet paljon stressiä, mutta eivät pitäneet tätä omalle terveydelleen haitallisena.
    Tämä ryhmä pärjäsi jopa paremmin kuinryhmä, joka ei kokenut stressiä elämässään ollenkaan!

Tutkijoiden yllättävä loppupäätelmä olikin, että stressin tappavaksi tekee uskomus siitä, että se on pahasta.

Tämän tutkimuksen jälkeen on tehty paljon kokeita asian todistamiseksi ja yksi merkittävimmistä löydöistä on ollut se, miten kehomme reagoi stressaaviin tilanteisiin ja miten tähän vaikuttaa uskomuksemme stressistä:

  • Tunnet, että stressi alkaa pukkaamaan päälle. Sykkeesi nousee, kylmä hiki voi nousta iholle, ahdistuneisuus lisääntyy, hermostuneisuus lisääntyy.
  • Nämä samat oireet tulevat jollakin tasolla kaikille meille, uskoimme stressin olevan pahasta tai hyvästä.
  • Merkittävä ero syntyy siinä miten verisuonet reagoivat tähän tilanteeseen.
  • Tutkimusten mukaan ihmisillä, jotka eivät usko stressin olevan heille pahasta, verisuonet eivät supistu tässä tilanteessa ollenkaan.
  • Eli heillä verenpaineet nousevat paljon vähemmän ja keho pystyy toimimaan paremmin stressin alla, kun veri virtaa suonissa normaalilla tavalla.

Mitä tämä merkitsee SINULLE?

Paras tilanne on, jos sinä pystyisit olemaan stressaamatta turhasta. Älä siis stressaa ainakaan ravinnosta tai liikunnasta yhtään ylimääräistä!

Joskus stresaavia tilanteita kuitenkin tulee vastaan. Tämä on täysin luonnollista. Työ on yksi sellainen asia, joka tuo mukanaan stressiä automaattisesti.

Se mikä sinun kannattaa iskostaa itseesi on se, että stressi ei ole välttämättä sinun terveydellesi pahasta.

Asennoidu stressiin uudella tavalla. Tee siitä ystävä, joka saa tulla aina välillä kylään, mutta älä pyydä sitä muuttamaan luoksesi pysyvästi.

Ja muista aina välillä käydä rentouttamassa koko keho ja mieli hyvässä hieronnassa!

Olisiko aika varata aika kunnon hierontaan?

Aikoja varattavissa urheilu- tai klassiseen hierontaan kolmessa eri toimipisteessä. Muista myös edulliset oppilashieronnat! 50min. hieronta 30€! 

Mitä jos hieroja tulisi sinun työpaikallesi?

Tarjoamme hieronnat työpaikoille avaimet käteen -periaatteella. Tilaa meidät paikanpäälle vaikko jo täksi päiväksi! Tai sitten sovitaan säännöllisista hieronnoista.