20 sinun terveytesi kannalta merkittävää syytä käydä säännöllisesti hieronnassa

(Osa 1/4)

Hieronnan käytöstä ihmisten terveyden edistämisessä on löydetty viitteitä jopa 5 000 vuoden takaa. Modernin lääketieteen isän Hippokrateen tiedetään jopa sanoneen, että terveydenhuollon ammattilaisen pitää olla hyvä monissa eri asioissa, erityisesti hieronnassa.

Vielä 1970-luvulla sairaanhoitajat tapasivat hieroa potilaita helpottaakseen heidän kipujaan ja parantaakseen mm. heidän unenlaatuaan. 70-luvun aikana ja erityisesti sen jälkeen hieronta sairaaloiden hoitomuotona sai kuitenkin väistyä särkylääkkeiden ja erilaisten rauhoittavien yleistyttyä.

Hieronta on siis kokonaisuudessaan jotain aivan muuta kuin vain lyhyt hetki rentoutumiselle ja tämän ihmiset ovat löytäneet uudelleen kuluneen vuosikymmenen aikana. Hieronnassa säännöllisesti käyvien ihmisten määrä kasvaa kokoajan ja esimerkiksi työnantajat ovat oivaltaneet työpaikkahieronnan tehon työntekijöiden hyvinvoinnin ja toimintakyvyn parantamisessa.

Miten hieronta sitten vaikuttaa meidän terveyteen?

Listaan tässä ja tulevissa kirjoituksissa 20  säännöllisen hieronnan terveysvaikutusta. Osa näistä vaikutuksista on itsestään selvyyksiä. Osa yllättäviä asioita, jotka ovat nousseet esille vasta aivan viime vuosien tieteellisten tutkimusten seurauksena.

Hieronta helpottaa tai jopa poistaa päänsäryn

On päänsärkysi taustalla sitten niskan jännitystila tai kärsit jonkinasteisesta migreenistä, niin lääketieteellisten tutkimusten mukaan säännöllinen hieronta on helpottanut päänsärkyjä merkittävästi tai auttanut potilaita pääsemään niistä eroon jopa kokonaan.

Lue tutkimuksesta tarkemmin täällä (eng)

Hieronta auttaa kehoa rauhoittumaan ja rentoutumaan

Klassinen suomalainen hieronta on vahvuudeltaan juuri sellaista, että sen avulla keho saadaan rauhoittumaan ja rentoutumaan todella tehokkaasti. Ja jos hieronnan yhteyteen otetaan käyttöön lämpöpakkaukset, kuumakivihieronta tai muu lämmittävä tekniikka, niin vaikutukset ovat vieläkin vahvemmat.

Kun kaipaat rankan työviikon jälkeen todella rauhoittavaa ja rentouttavaa hierontaa, niin älä pyydä hierojalta urheiluhierontaa. Tyydy tällöin vähän rennompaan käsittelyyn ja anna kehosi nauttia.

Hieronta vähentää nivelkipuja

Nivelkivut ovat erittäin yleisiä melkein meille kaikille. Niistä kärsivät niin raskaana olevat naiset kuin fibromyalgiasta kärsivät.

Säännöllinen hieronta auttaa myös nivelkivuista kärsiviä. Itse asiassa useat terveydenhoitoalan ammattilaiset ohjaavat nivelkivuista kärsiviä potilaitaan osaavan ja koulutetun hierojan käsiin.

Lue lisää täältä (eng)

Hieronta voi helpottaa merkittävästi ahdistusta

Yhdysvalloissa jopa 40 miljoonaa ihmistä (melkein 15% koko väestöstä) kärsii jonkinasteisesta ahdistuneisuudesta. Meillä Suomessa ollaan varmasti hyvin lähellä samoja prosenttilukuja joka tarkoittaa sitä, että yli 700 000 suomalaista kärsii ahdistusoireista.

Ahdistuksen on todettu aiheuttavan jopa kolmanneksen mielenterveyshoidon kustannuksista.
Hyvä uutinen on se, että säännöllisen hieronnan avulla on mahdollista alentaa kehossasi olevien stressihormonien määrä jopa puoleen ja tämä taas näkyy heti ahdistusoireiden lieventymisenä.

Minimoi selkäkipu hieronnan avulla

Selkäkivut ovat yksi yleisimmistä omaan terveydentilaan liittyvistä vaivoista. Hyvä uutinen on se, että sinun ei  välttämättä tarvitse elää jatkuvan kivun kanssa.

Tutkimukset osoittavat, että säännöllisen hieronnan avulla pystyttiin vähentämään selkäpotilaiden kipulääkkeiden tarvetta melkein 40%:lla ja hieronnan todettiin olevan jossain määrin jopa tehokkaampi hoito kuin kiropraktiikka tai akupunktio.

Lue täältä lisää

Olisiko aika varata aika kunnon hierontaan?

Mitä jos hieroja tulisi sinun työpaikallesi?

Tarjoamme hieronnat työpaikoille avaimet käteen -periaatteella. Tilaa meidät paikanpäälle vaikko jo täksi päiväksi! Tai sitten sovitaan säännöllisista hieronnoista.