Oma liikuntaharrastukseni on kehittynyt junioriaikojen yleisurheilusta, pallopeleistä ja painonnostosta tämän herken kamppailu-urheiluun ja kuntosaliin. Kysymykset, joita minulla heräsi vuosien varrella treenatessa ja muita valmentaessa oli erityisesti se miksi liikuntaan tulee väsymys ainakin kerran tai pari vuodessa?

Eli tulee tunne, että ei kiinnosta treenata yhtään. Joskus taas ei pysty olemaan ilman, että kävisi jotain tekemässä. Yksi syy minulla itselläni oli loukkaantumiset ja kivut. Eli erilaiset revähtymät, venähdykset, tulehdukset, liian kipeät lihakset ja pitkittyneet kivut yms.

Kun mietin tätä ilmiötä nyt noin 10 vuoden aktiivisen tutkimisen ja opiskelun jälkeen, niin uskon että olen löytänyt neljä tekijää, jotka voivat vaikuttaa tähän ilmiöön radikaalisti. Eli, miten sinä voit välttää loukkaantumiset ja liiat kivut ja miten treeni väsymys ei iskisi, vaan liikkuminen olisi osa arkea ja jopa nautinnollinen osa sitä?

Happi

1. merkittävä tekijä on happi. Happi on elämänehto, tärkein osa solujen energiantuotantoa ja aivojen hyvinvointia.

Energiantuotanto on palamista, eli aineen yhtymistä happeen. Ei kynttilääkään pidetä vakan alla. Kun tarjoat soluillesi enemmän happea niin ne tuottavat sinulle enemmän energiaa. Samalla mm. ylläpidät tervettä solukkoa ja parannat vastustuskykyä.

Hapen puute taas johtaa väsymykseen, ja mahdollisesti tulehduksiin soluissa. Hapeton tila mahdollistaa myös patogeenisten, eli tauteja aiheuttavien bakteerien lisääntymisen. Hapen puute on yksi syy miksi joskus väsyttää ja liikkeelle lähteminen tuntuu vastenmieliseltä. Me olemme niin sanotusti vain niin hapoilla.

Vastauksena tähän on aerobinen, eli hapen avulla tapahtuva liikunta. Happi liikkuu kehossa parhaiten kun tehot ovat 60-70 % maksimista. Eli sinun pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta liikuntasuorituksen aikana.

Suuremmilla tehoilla keho tuottaa maitohappoa, joka väsyttää ja tekee paikkamme kipeiksi. Hapot kumuloituvat hitaasti pitkällä aikavälillä ja siksi väsymys iskee ”yllättäen”. Pidä siis yli puolet liikunnastasi kevyellä teholla ja saat hapen kiertämään kehossa. Tämä teho myös kasvattaa sydäntä, laajentaa verisuonistoa ja parantaa rasva-aineenvaihduntaa.

Tukilihakset

Niska-, selkä-, hartia- ja muut vaivat ovat kaikella todennäköisyydellä pelkkää liikkeen puutetta. Harmillista tässä on se, että meille on opetettu, että liikkumisen pitää olla kovaa ja raskasta.

Ajattele, jos voisitkin vaihtaa kovan ja raskaan liikkumisen toimivaan, rentoon ja kivuttomaan kehoon? Äärimmäisen tärkeä asia, mitä kannattaa miettiä oman kehosi toimintakyvyn yhteydessä ovat core-lihasten voima ja tukilihasten kunto. Eli vatsa-ja selkäliikkeet ja toiminnalliset liikeet, jossa keho joutuu aktivoimaan mahdollisimman paljon pieniä tukilihaksia.

Tukilihasten huono voimataso (yhdessä isojen lihasten huononliikkuvuuden kanssa) ovat suurin syy siihen, miksi moni liikunta tuntuu ikävältä: selkä ei kestä ja paikat ovat aina kipeinä liikunnan jälkeen. Keho ei tahdo toimia.

Tämä kehon toimimattomuus johtuu myös siitä, että meitä on pitkään opetettu liikkumaan liian varovasti: istumaan johonkin laitteeseen ja liikuttamaan vain yhtä niveltä kerrallaan. Tämä ei kehitä kehoa, vain yksittäisiä lihaksia. Tämä sopii hienosti kehonrakentajille, ei muille. (Julkaisemme tukilihaksista artikkelin ja videon lähiviikkoina).

Isojen lihasten jäykkyys

Isojen lihasten jäykkyys lisää merkittävästi kehon kiputiloja ja aiheuttaa myös lihasten ennenaikaista väsymystä. Tämä johtuu siitä, että veri ja lymfa eivät pääse kiertämään kehossasi. Lihaksista puuttuu vaadittava elastisuus (tämä johtuu myös nesteen ja mineraalien vähyydestä kehossa).

Hoida ja pyri kehittämään siis ensimmäiseksi takareisien, lonkan, pakaroiden ja olkanivelen, eli pääasiassa rintalihasten liikkuvuutta. Huomaat nopeasti kehittymisesi ja tämän jälkeen onkin mukava lähteä treenailemaan ja itse liikkuminen tuntuu hyvältä.

Ruokavalio on myös erittäin tärkeä osa kehomme liikkuvuutta. Liika hiilihydraatti ja huonolaatuinen proteiini tukkivat kehoa. Parhaat kehon "avaajat" ovatkin lehtivihreä ja mm. MSM. Ravinnon lisäksi kehon avaajina toimivat erilaiset liikuntavälineet ja  tietenkin hieronta

Psyyke

Valmentajana olen törmännyt liian moneen ihmiseen joka muistaa koululiikunnan jopa lähes traumaattisena kokemuksena. Törmään myös ihmisiin, jotka ovat palkanneet treenarin rääkkäämään itseään. Tuloksena on usein lyhyen treenijakson jälkeen todella negatiivinen asenne liikuntaa kohtaan.

Mieli toimii mielihyväperiaatteella. Jos kipua on enemmän kuin mielihyvää, niin assosiaatio kehittyy negatiiviseksi koko hommaan. Jos liikunta ajatuksenakin on epämiellyttävä niin muistuta itseäsi siite, että kevyt liikunta ja arkiliikunta ovat parasta liikuntaa!

Pyri tekemään sellaisia asioita, joista sinulle tulee hyvä olo. Toisille se on lumityöt tai puutarhanhoito, toisille jooga, toisille kamppailu, kolmansille pallopelit tai ihan kaupassa käynti kävellen.

Jos venyttely tuntuu ikävältä, kun lihakset ovat puuta, niin vihreällä ravinnolla , MSM:ällä ja hierojalla saat kehoasi sen verran auki, että venyttelykin alkaa maistumaan.

Eli kun nostat kehon kunnon ja venyvyyden ja aerobisen kunnon perustasolle, niin on todella helppoa ja mukavaa olla omassa kehossa.

Näiden edellä esiteltyjen eväiden avulla saat oman kehosi todella hyvään kuntoon. Sitten kun peruskuntosi on kohdillaan, syntyy sinulle halu vetää välillä vähän reippaampaakin liikettä. Eli sinun ei tarvitsekaan pakottaa itseäsi rääkkäämään kehoasi, vaan voit nautiskella ensin peruskunnon rakentamisesta ja lähteä sen jälkeen liikkumaan ehkä vähän reippaammin.

Helsingissä 10.1.2011 Jukka Harju