Hermoratahieronta

Hermoratahierontaa on kaksi erilaista koulukuntaa, itämainen ja venäläinen. Venäläisessä hermoratoja kaivellaan ja se on hyvinkin kivuliasta, esim. fibromyalgiaa sairastaville tämä muoto ei sovi ollenkaan. Itämaisessa taas käsitellään hermoja ihon hermopisteiden kautta, nehän reagoivat helläänkin kosketukseen ja viesti menee yhtä hyvin perille kuin kovasti painamallakin, siis miksi painella lujaa kuin vähempikin riittää?

Hoidon kulku?

Ihminen hoidetaan päästä varpaisiin painaen ja pyörittäen, ei hermoja kaivellen. Ensimmäisenä kertana tehdään niin sanottu perushoito ja tehdään hoitosuunnitelma,  seuraavilla kerroilla otetaan mukaan vaiva-alueita. Hoito kestää 90-120min riippuen vaiva-alueista. Jotta hoito toimisi, käsittelyä tulee ottaa 5-10 kertaa 4-7 päivän välein, tällä tavoin saadaan hermosolut aktiivisiksi, maksan entsyymikanta elpymään ja solujen sisäinen tasapaino eli homeostaasi palautumaan. Tämän jälkeen hoitoa jatketaan yksilöllisesti 2-4 viikon välein usean kuukauden ajan. Ja jotta oireet eivät palaisi takaisin, ylläpidetään hermoston aktiivisuutta jatkamalla hierontoja 3-6 kertaa vuodessa.

Paranemiskriisi?

Ensimmäiset hoidot aiheuttavat muutoksen huonompaa suuntaan eli oireet pahenevat, koska elimistöstä poistuu valtavia määriä kuona-aineita ja myrkkyjä. Ne vain pitää kuunnella, koska oireet kyllä helpottavat kun hoitoa jatketaan. Oireita voivat olla mm. päänsärky, pahanhajuinen hengitys, ihottumat, liman eritys, kuume kivut, yms. Paranemiskriisi aikana hoitoa ei tule keskeyttää!

Mihin auttaa?

Hermoratahieronta auttaa lihasvaivoista useimpiin kroonisiin sairauksiin sekä särky- ja kiputiloihin kuten päänsärky, niska- ja hartiakivut, selkäkivut, allergiat, reuma, vatsavaivat, ruuansulatushäiriöt, migreeni, maksavaivat, kilpirauhasen toimintahäiriöt, gyne- ja eturauhasvaivat, munuais- ja sydäntaudit, halvaantuminen ym. rappeutumissairaudet.

Ei mikään hokkus pokkus -hoito!

Tehokuntoutus ei ole taikatemppu vaan fysiologiaan perustuvaa hoitoa. Hoidolla ei paranneta sairauksia vaan autetaan kehon omia parannusvoimia saattamaan keho takaisin normaalitilaan, jolloin sairauksien syyt poistuvat. Kuitenkin vaikka hoidolla on saatu erittäin hyviä tuloksia, hoidosta ei ole välttämättä kaikille niin suurta apua vaan yksilöllisiä eroja ilmenee ja siihen vaikuttaa mm. tehdyt leikkaukset.

Mistä johtuvat kehon sairaudet?

Ellei ihmisen hermosto ole aktiivinen, keskushermostokaan ei kykene hoitamaan tehtäviään ja silloin ihminen voi sairastua. Ilman oikeanlaista hermotusta ihmiselle aiheutuu ravitsemushäiriö ja sitä kautta oma myrkytystila. Esim. reuma on juuri tällainen pitkäaikaisesta ravitsemushäiriöstä johtuva sairaus. Yleensä hoitaminen aloitetaan vasta monivaivaiseksi tultua ja näin hermottamattomuus on jo ehtinyt muuttaa kehon hyvää toimintamallia. Särkyihin ja kipuihin vastataan hyvin usein lääkkeillä joilla on vain turruttava vaikutus. Lääkkeet vievät kiputuntemuksen pois, ei aiheuttajaa.

Hermoratahierontaa meillä tarjoaa Kaisa Päivinen. Kaisa palvelee sinua Espoonlahden toimipisteessä.